Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/mszfkhu1/public_html/templates/mszfszk/functions.php on line 188
INTERJÚ a Magyar Békekört támogató, vele szimpatizáló cseh szervezet vezetőjével
„A problémák okaival és a civil társadalom erősítésével kell foglalkozni!“
Jiří Plicka, a cseh Habeas Corpus biztosának válaszai a Magyar Békekör kérdéseire
Kedves barátaim, a Magyar Békekör tagjai!
Köszönöm a lehetőséget, hogy Magyarországon, a hozzánk közel álló magyar polgárokkal megismertethetem nézeteinket, álláspontunkat!
1.Mi vezette a cseh Habeas Corpus szervezetet, és személy szerint Önt arra, hogy. együttműködjön a Magyar Békekörrel?
Itt meg kell jegyeznem, hogy a Habeas Corpus bár regisztrált Prágában, de ez nem tisztán cseh szervezet. Prágából átterjedt más országokra, ahol összeolvadt más szervezetekkel, kapcsolatot keresett és talált olyan emberekkel, akik küzdenek az igazságért és az emberi jogokért, a szabadságért és a diszkrimináció ellen. Csehország nem kulcsfontosságú a számunkra, a munkakörülmények nem alakultak szerencsésen az elmúlt években. Csökken a civil társadalom hatása és növekszik az autoriter struktúrák befolyása, különösen az ún. "Potáč fiúké", akik rendelésre kémkednek, és zaklatnak mindenkit bármikor bármiért.
"Potáč fiúk" a munkacíme egy csoportnak, amely 1984-től kezdett kialakulni Csehszlovákia kormánya, Csehszlovákia volt miniszterelnök-helyettese és az Állami Tervezési Bizottság vezetője Svatopluk Potáč döntése alapján. Feladatuk többek között az volt, hogy előkészítésék az átállást a szocializmusból a kapitalizmusba, és hogy minél nagyobb gazdasági, majd politikai hatalmat szerezzenek meg. Ezek az emberek a mai napig a gazdasági,politikai és biztonsági struktúrákban tevékenykednek.
Hasonló tendenciát figyelhetünk meg a Szlovák Köztársaságban is. A Cseh Köztársaságban az a legfőbb probléma, hogy az emberek passzívak, nincsenek tisztában jogaikkal és a növekvő felelősségükkel.
Ami az én személyemet illeti, számos kapcsolatom van Magyarországon, többek között a Magyarok Világszövetségével. A magyar nép nagyon közel áll a szívemhez. Az első világháború utáni elszámolást nem tartjuk tisztességesnek és támogattuk a Magyarok Világszövetségének erőfeszítését az igazságos rendezésért. De ez már egy másik fejezet.
2. Mit tesz az önök szervezete Csehországban a béke érdekében?
Szervezetünk, Habeas Corpus főleg az alapvető emberi jogok és szabadságjogok megtartásával foglalkozik, konkrét esetek megoldásával, a diszkrimináció minden formájának kiküszöbölésével és az ezzel kapcsolatos intézkedésekkel az igazságszolgáltatás, a biztonsági erők és a jogszabályok területén.
Csehország tagja több nemzetközi szervezetnek, köztük a NATO-nak. Az összes ilyen szervezetben megvannak a jól megfizetett képviselői. A megkötött nemzetközi megállapodások - beleértve a NATO-val kötött megállapodást is - nem rosszak, de nem tartják azokat tiszteletben. Ha tiszteletben tartanák a nemzetközi szerződéseket és teljesítenék azokat, akkor ésszerű megoldásai lennének a nemzetközi konfliktusoknak is. Tekintettel arra, hogy ezeket a nemzetközi megállapodásokat ismerjük, mi nemzetközi szinten dolgozunk, sürgetjük a politikusokat, hogy teljesítsék a nemzetközi szerződésekből eredő kötelezettségeiket. Ez gyakran nem tetszik nekik, ezért kezdeményezzük a lecserélésüket. A politikus a népet és a nyilvánosságot szolgálja. és nem egy semmittevésért fizetett figura. A politikusok tevékenységét ellenőrizni kell, és mi elkötelezetten ezt tesszük.
3. Miben látja a civil társadalom szerepét a békés együttélés megvédésében?
A civil társadalom kellene legyen az alapja a megválasztott képviselő testületeknek és az összes felépítménynek, beleértve az államigazgatást is. Sajnos, a civil társadalom számos országban leépülőben van. A választott tisztségviselők szinte azt csinálnak, amit akarnak, hiszen senki sem ellenőrzi őket. Ezt kihasználva megszilárdítják hatalmukat és visszaélnek azzal a rájuk szavazók rovására. A civil társadalom rovására különböző érdekcsoportok és a barátaik járnak jól, amelyek csak a saját érdekeiket érvényesítik, a békés együttélés számukra nem érdekes.
4. Miben látják az igazságos béke megteremtésének lehetőségét Ukrajnában és Szíriában?
Jelenleg nehéz békét teremteni.. A hatalom autokratikus csoportok és önkényuralmi rendszerek kezében van, az állampolgárok manipuláltak, fanatizáltak vagy kívül állónak érzik magukat.
5. Ön szerint mi idézte elő a népvándorlást, és ki a felelős érte? Mennyire érinti Csehországot a bevándorlás és hogyan viszonyulnak a csehek hozzá?
Ez egy nehéz kérdés és a válasz nem egyszerű. Itt szeretnék utalni a cikkemre: " Egy ember, aki jól ismeri a politikusok kapcsolatait az üzleti körökkel, beszél erről és a diktátorokat támogatókról is. Ezeknek kell köszönetet mondanunk a menekültáradatért. "
ParlamentniListy.cz, Külföld, 20. 6. 2015 20:09 a a cikk magyar fordítását mellékelve elküldjük. (Lásd alább 1. sz. Mellékletet!)
A migráció egyelőre csak részben befolyásolja a Cseh Köztársaságot csak kevés menekült van. A cseh lakosok többsége nem akarja itt látni a menekülteket, félnek a szociális és a gazdasági problémáktól és az integráció nehézségeitől.
6. Önnek mi a véleménye az Orbáni szögesdrót politikáról, és a háborúk, valamint az Iszlám Állam terrorszervezet elől menekülők befogadásának megtagadásáról?
Mindenképpen szükséges különbséget tenni a gazdasági migránsok és a valóban a háború elől menekülteket között. Ha tovább tart a menekült hullám és az azt előidéző okokat sem szüntetik meg, akkor több állam nehéz helyzetbe kerülhet. Több országot eláraszthatnak a menekültek és azok az országok, melyek nagyobb mértékben fogadják be a menekülteket hátrányos helyzetbe kerülnek majd. Ez akár Magyarország esetében is bekövetkezhet.
További részletekért lásd alább 2. sz. Mellékletet! (kelt 20. 6. 2015 ParlamentniListy.cz, Külföld)
7. Miért támogatják a Visegrádi Négyek (V4), köztük Csehország Orbán Viktor idegenellenes politikáját?
Úgy látszik, félnek a társadalmi és a gazdasági rendszer összeomlásától, mely bekövetkezhet azokban az országokban, amelyek nagyobb számú menekültet fogadnak be. Minden országnak korlátozott lehetőségei vannak.
8. Az Európai Unió megosztott jövőjét illetően. Lát-e lehetőséget a megosztottság kiküszöbölésére? Ha nem, miben látja a jövőt?
A problémák okaival és a civil társadalom erősítésével kell foglalkozni. Sajnos, az uralkodó elit távolodik a polgároktól. A döntéshozó szervek Brüsszelben egyre kevésbé átláthatóak, olvashatóak és érthetőek a választók számára. Az elitek elszakadtak a hétköznapoktól és elkezdtek élni az igazi polgárok érdekeinek védelme helyett egy - a virtuális valóság által teremtett - "saját akváriumukban". Ha ez a tendencia folytatódik, az EU nem marad fenn avagy az uralkodó elit a hatalma megtartása érdekében az úgynevezett tilalmak és parancsok rendőrségi rendszerét hozza létre, onnan már csak egy lépés hiányzik a modern rabszolga társadalom kialakulásához.
MELLÉKLETEK
1.
A Civilizáció és Mi
Kinek az érdeke, hogy az öreg kontinenst minden oldalról elárasztják a menekültek? Kinek az érdekét szolgálják a zavargások Afrikában és a Közel-Keleten? Mit szól mindehhez az ENSZ? Ezekre az aktuális kérdésekre válaszol a „ParlamentníListy.cz“ olvasóinak Jiří Plicka a Habeas Corpus egyesület vezetője , aki a politikusok tevékenységének ellenőrzésével és a társadalom fejlődésével foglalkozik.
Európa az elmúlt évtizedek, talán évszázadok legnagyobb menekülthullámával szembesül. A modern kori népvándorlás okai a szárazság, az éhínség és a zavargások Afrikában és a Közel-Keleten illetve Európában, valamint a destabilizáció az egyes - többnyire mesterségesen létrehozott – államokban. Mit gondol, kik a bűnösök?
Az emberi civilizáció történelmében, számtalan kisebb-nagyobb vándorlást láttunk. Időnként evolúciós és békésebb szándékú, gyakran azonban hódító és rabló jellegű vándorlások voltak ezek.
Különösen keletről és délkeletről Európába irányába - például az avarok, a hunok, a mongolok és a törökök esetében. A népek vagy etnikai csoportok mozgásának, vándorlásának mindig több oka volt. Az egyik alapvető ok az egyenlőtlen fejlődés, a természeti erőforrások és a gazdagság kizsákmányolása - nemcsak a különböző régiókban, hanem - világszerte. Mindig voltak régiók, nemzetek és etnikai csoportok, amelyek lassabban fejlődtek, mint mások, ami természetesen nem feltétlenül volt mindig rossz mai szemmel nézve. Gyakran az egyes nemzetek hatalmuk alá hajtottak más nemzeteket, megváltoztak a határok, változtak az uralkodók, természeti katasztrófák következtek, járványok törtek ki és időnként meggyengültek egyes nemzetek, népcsoportok, stb.
Jelenleg valószínűleg tanúi vagyunk annak a helyzetnek, amelyben az Európai Unió országaiban alapvetően szociálisan stabil, gazdaságilag virágzó és magas fokú szabadságot láthatunk , amit néhány EU-n kívüli fejlett országot kivéve a világ többi részéről nem mondhatunk el.
A legtöbb szegény ország nem képes biztosítani a lakosság alapvető szükségleteit, nem is beszélve az alapvető emberi jogok és szabadságok biztosításáról. Láthatjuk, hogy például kis afrikai területek esetében a határt erősen őrzött magas kerítés védi, ezzel igyekeznek megakadályozni a menekültek behatolását.
Látnunk kell, hogy a világon vannak olyan technológiák, amelyek képesek biztosítani legalább az alapvető önellátást a gazdaságilag gyenge - a fejlődő országokban. Úgy tűnik az a helyzet, hogy természeténél fogva a kapitalizmus és a kapitalista fejlődés egymás ellen van. Ez a kölcsönhatás úgy tűnik fékezi a fejlődést azon országokban, amelyek nem rendelkeznek elegendő pénzzel és forrásokkal ahhoz, hogy bevezessenek és alkalmazzanak új technológiákat a mezőgazdaságban, az iparban és hatékonyan hasznosítsák a humán erőforrásokat. Az a néhány fejlődő ország, mely jelentős ásványi vagyonnal rendelkezik, kapzsi uralkodók és embereinek a kezében van. A hatalmon lévő kisebbség saját népének támogatása helyett a nyersanyagokért kapott pénzt fegyverekre, katonai technológiákra költi és értelmetlen háborúkat idéz elő.
Végtére is, ezek az elitek miért is fektessenek be pénzt a saját nemzetük felemelkedése érdekében, amikor a buta tömegek felett kényelmesen uralkodhatnak! Saját maguk ellenségei lennének. Ezeknek az uralkodóknak a tevékenységét azok a körök támogatják, akiknek az az érdekük, hogy minél több fegyvert termeljenek és adjanak el, beleértve a szervizt és a háttér létesítményeket.
Azonban a rendszerint a fejlett országokból való fegyvergyártók azzal érvelnek ebben a veszélyes játékban, hogy ha nem termelnének és adnának el fegyvereket - amelyeket később főként a fejlődő országoknak adnak tovább - akkor be kellene zárniuk a gyáraikat és emiatt sok ember elveszítené a munkáját.
Azt mondják, hogy több tízezernyi menekült csak gyenge bemutatója annak, ami ezután jön. Tényleg milliónyi fekete menekült jöhet Afrikából, Ázsiából és százezrek Ukrajnából?
Ha nem hozunk hatékony intézkedéseket az egész világon, de leginkább az ENSZ keretén belül az okok megszüntetésének érdekében, amelyek a jelenlegi válságot okozzák, akkor valóban előfordulhat, hogy a népek és nemzeti, etnikai csoportok mozgását, vándorlását Európa körül nem lehet majd hagyományos úton megállítani.
Ez a probléma ugyanis nem csak Europát érinti. Nem lehet nem észrevenni, hogy a migráció problémája az elmúlt években, csak fokozódik azokban az országokban és területeken, amelyek határosak Európával. Délről, Afrika felől jön a menekültek áradata, mely közvetlenül fenyegeti az Földközi-tenger melletti EU országokat. Délkeleten az iszlám állam burjánzik, amely gyakorlatilag élet-halál harcot folytat mindenkivel, ami képviseli vagy megtestesíti az euró-atlanti demokratikus értékeket. Keleten nagyon nem világos helyzet Ukrajnában, feszült a helyzet a Kaukázusban és a más kisebb régióban. Európa, ha megoldást akar találni a kialakult helyzetre, kénytelen lesz összefogni, különben valószínűleg nagy bajba fog kerülni.
Mit tesz az ENSZ, hogyan vesz részt vagy inkább nem vesz részt a menekültügyben ?
Ennek a tarthatatlan állapotnak több felelőse is van. Jellemzően önző és csak a magán érdeküket néző egyes fejlődő országok uralkodói vagy a kormányai, de egyben a fejlett országok béli egyes szervezetek magánérdekei , amelyeknek ez az állapot javára szolgál, különösen a fegyvergyártó cégek és azok alvállalkozói. Mind azt mondják, hogy ha én nem exportálnék, értékesítenék fegyvereket, megtenné valaki más. Egy lehetséges megoldás lehetne az, ha nagyobb együttműködés lenne a fejlett és a fejlődő országok között az ENSZ keretén belül, a meglévő dokumentumok és mechanizmusok alapján. Ne feledje, hogy az ENSZ, a bizottságok és albizottságok tevékenységéről az elmúlt években, gyakorlatilag alig lehetett hallani valamit, a média figyelmén kívül állt. A világban alapvetően ez az egyetlen szervezet, mely elegendő hatalommal és eszközökkel rendelkezik ahhoz, hogy megbirkózzon a jelenlegi globális válsággal.
Úgy beszélnek rólunk, hogy mi eléggé idegengyűlölő állam vagyunk... De ki nem lenne az, látva ezt a menekült áradatot. Végtére is, még az Egyesült Államok és Mexikó déli határa háborús övezetre és a vasfüggönyre emlékeztet...
Csehország egy kis ország, korlátozott lehetőségekkel. A biztonsága és a jóléte függ az EU és a NATO-tagországok biztonságától és a jólététől. A menekültek kérdésére globális szemszögből kell tehát tekinteni, konzultálni a szövetségeseinkkel az EU-ban és a NATO-ban és az ezeken a kívüli országokkal - például Oroszországgal, Indiával és Kínával. Hazánk nem engedheti meg magának, hogy ezt a problémát csak a kályha mellett ülve nézze, és úgy tegyen, mintha rá nem is tartozna. Végtére is, a nemzetközi megállapodások érvényesek és ezek a Cseh Köztársaságot is kötelezik. Azonban bármely állam élén állva a mostani időben szükség van államférfiúi bölcsességre, nemzetközi tapasztalatokra, bátorságra és nincs szükség kicsinyességre és politikai játszmákra.
Az a véleményem, hogy Csehország is befogadhat meghatározott számú menekültet más országokból, azonban ezeket a menekülteket alá kell vetni a befogadó ország biztonságát szolgáló előírásoknak - köztük Csehországénak is. Következetesen vigyázni kell arra, hogy a fogadó ország területére ne juthassanak be nemkívánatos elemek. Végtére is, a biztonsági szolgálatok elegendő felszereléssel és költségvetéssel rendelkeznek ahhoz, hogy, hogy megelőzzék az ilyen eseteket.
Az iszlámról azt mondják, hogy veszélyes. Fiatal vallás, de a történelmi események szerint az európai hódítások során a kereszténység volt veszélyes az iszlámra – gondoljunk csak a keresztes hadjáratokra - , ne felejtsük ki Spanyolországot sem, amely hosszú ideig a Korán hatása alatt volt - és nem tűnt el a térképről …
Az iszlám vallás önmagában nem veszélyes, azok a veszélyesek, akik az élén állnak. Ahogy azt a beszélgetés elején mondtam, önző, egoista okokból manipulálják az embereket és viszályt keltenek a saját nemzetükben. Sajnos a tanulatlan tömeg könnyen irányítható.
Ha ezeket a fanatikus vezetőket sikerülne valahogyan eltávolítani, meg vagyok győződve arról, hogy a hétköznapi embereknek nem állna érdekében az, hogy valakire rálőjön, vagy Molotov-koktélokat dobáljon..
Ezek az elitek - és ezen nem azt értem, hogy kormányzati tisztviselők, képviselők, brüsszeli vezetés - a valóságon kívül élnek vagy biztosak abban, hogy túlélik a népvándorlást?
Egy régi római közmondás szerint: "ott keresd a bűnösöket , ahol van nyereség." Ennek a mondásnak az alapján, amelynek időtlen érvényessége van, biztosan minden elfogulatlan olvasó választ kap a kérdésre. Ha több zavargás lesz, több fegyvert adnak el, a költségvetésben növelik a fegyverkezésre , a hadseregre, a biztonsági tanácsadókra és a szakértőkre szánt összegeket, több biztonsági- és hírszerző ügynököt képeznek ki. Ez még gyorsabban vezet a szélesedő spirálhoz, ami tovább visz minket a katasztrófa felé. Az országok polgárainak megvan az a nagy előnye, hogy az interneten vagy más hálózatokon keresztül megoszthatják a globális információkat. Ezért mindannyiunktól függ – ma még inkább, mint bármikor a történelmünk során -, hogy segítsük együtt eltávolítani azokat, akik felelősek a világszerte hibás állapotért és ez a jelszó alapvető útmutatóként szolgálhat mindannyiunk számára.
2.
Megkárosított szlovák állampolgárok fordulnak az ENSZ-hez támogatásért
Pozsony december 15.
Az ENSZ Közgyűlésének 217 / IIIA sz. határozatának elfogadása 77. évfordulójának alkalmából, amikor is elfogadták az Egyetemes Emberi Jogok Nyilatkozatát, ülést tartott a Szlovák Nemzeti Emberi Jogi Központ /SNSLP/ Kerekasztal: „Igazság konkrét esetekről a diszkrimináció és az emberi jogok megsértése Szlovákiában‘ címmel.
Az ülésen részt vett az SNSLP ügyvezető igazgatója, Marian Mészáros, a Habeas Corpus vezetője Jiří Plicka, JuDr. Petra Folprecht, megfigyelők több országból, a zsidó közösség tagjai és a média képviselői.
Az ülésen néhány károsult is részt vett, akik nehezen tudják érvényesíteni a jogaikat a szlovákiai igazságszolgáltatással szemben. Szlovákiára panaszkodnak az ENSZ-ben és az EU-ban. Néhány eset :soha nem látott mentális állapot vizsgálat (Dagmara Jellinková ), a korrupció és elfogultság (Sylvia és Stefan Ferenc) és antiszemitizmus (Stefánia Sališová).
Sokasodnak a hátrányos megkülönböztetés- , az alapvető emberi jogok és szabadság jogok megsértésének esetei. A nemkívánatos állapotra történő figyelmeztetést nem követi elég gyakran annak kijavítása.
A jogorvoslás a bíróságon igen megterhelő, költséges, időigényes és a diszkriminációt nagyon nehéz bizonyítani. A károsultak számára a bizonyítási eljárás feszültséget, idegeskedést, bizonytalanságot okoz. Nem csak a Szlovák Köztársaságban találkozhatunk a diszkrimináció és az emberi jogok megsértésének eseteivel. Minél tovább tart egy ügyben az eljárás, annál inkább elmélyül a társadalom polarizálása. A Központ ügyvezető igazgatója Plícka úrral és a többi résztvevővel közösen felszólítja a társadalmat a toleranciára és arra, hogy az egyes embereket ne külső jellemzői, hanem az egyénre jellemző belső tulajdonságai alapján ítéljünk meg,.
Az újságírók különböző esetekkel ismerkedhettek meg.
Dagmara Jellinková, a SINBIOS vezetője (SR. Bratislava):
2012 óta, amikor válókeresetet nyújtott be, üldözi a férje, volt nemzetbiztonsági tiszt, aki az általa manipulált pszichiátert uszított rá. A hölgy panaszt nyújtott be az ENSZ Bizottságának Szlovákia ellen a nemzetközi egyezmények megsértése miatt. Jellinková férje úgy akarja likvidálni a kényelmetlenné vált feleségét , hogy cselekvőképtelenné nyilváníttatja majd ezáltal megszerzi az összes ingatlanját.
Štefan Ferenc , vállalkozó: a szlovák igazságszolgáltatás által károsított (Michalovce, Kassa):
2001-ben feleségével Silvia Ferencová-val Pozdišovciach-ban (Michalovce járás) házat és földet vett Milana Holana – tól. A dokumentumok és a Földhivatal szerint tehermentes volt és mentes minden jogi vitától. A beruházás az ingatlan felújítása mintegy 130.000,- euróba került.
2008-ban váratlanul perbe fogta őt a tulajdonjog miatt Ing. Jan Popaďák és Popaďákova.
1997-ig Popaďák volt annak az ingatlannak a tulajdonosa, melyet eladott testvére feleségének , aki szintén tehermentesen eladta. Ferenc úr házfelújítása után Viera Popaďáková megtámadta az adásvételi szerződést, mert azon nem volt rajta az ő aláírása és sikerrel is járt a perben. Szóval Ferenc úrnak vissza kell adnia a felújított házat és az utcára kell mennie! Az eset az ENSZ-hez fog kerülni.
Az egyes bírók esetleges bűnrészességét vizsgálják.
Silvia Ferencová ,vállalkozó
Stefan Ferenc volt felesége. A szlovák bíróságok nem hajlandóak kommunikálni vele.
Megtagadják alapvető jogait, beleértve a jogot a bíróság előtti tisztességes tárgyalásra.
-.-