Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/mszfkhu1/public_html/templates/mszfszk/functions.php on line 188
Mint Simó Endre beszámolt róla, a tanácskozáson bírálták a kormánykoalícióban részt vevő Kereszténydemokrata Néppárt politikáját, és „igazi keresztényi alapvetést” sürgettek helyette, a Ferenc pápa Evangelii Gaudium apostoli buzdításában foglaltak szellemében.
A pápai dokumentumot történelmi összefüggésekben elemző Nemesszeghy György szerint a keresztényi politikának a „strukturális igazságtalanság felszámolására” kell irányt vennie, és jelenvalóvá kell tennie Isten országát. A jövő társadalma szempontjából minta értékűnek tartotta a jezsuiták által a XVII.-XVIII. században Dél-Amerikában meghonosított kommunizmust, és a jezsuiták kiállását a bennszülött népek függetlenségéért gyarmatosítóikkal szemben. Nemesszeghy úgy vélte, „A kommunizmus materialista alapon megvalósíthatatlan, de vallási alapon megvalósítható”. Utalt a keresztényi és marxista értékeket ötvöző Felszabadítási Teológiára.
Egyed István „politikai deficitnek” nevezte a magyar kereszténydemokrácia képtelenségét, hogy megszólítsa a fiatalokat, és párbeszédet folytasson a társadalommal. Javasolta, hogy hozzanak létre egy gondolkodó-tervező csapatot, és dolgozzák ki a valóban keresztényi politikai programot. Egyed István kezdeményezése többségi támogatásra lelt.
A Magyar Szociális Fórum vitában felszólaló szervezője szerint tettekre kell váltani a pápa kiállását A javak igazságos elosztásáért; A szegénység felszámolásáért; Az új láthatatlan zsarnokság elhárításáért. „Hiú ábránd jóságot remélni azoktól, akik a gazdasági hatalmat birtokolják, vagy azoktól a mechanizmusoktól, amelyekre az uralkodó gazdasági rend épül” – idézte Ferenc pápa szavait Simó Endre, az Evangelii Gaudium apostoli buzdításból.
Jáky Miklós, a Keresztényszociális Műhely elnöke szerint Ferenc pápa jobboldali körökben óriási vihart kavaró „marxista” nézetei alapján mód nyílik a neoliberalizmus meghaladásra, és a rossz irányba tartó világ igazságosabb fejlődési irányba terelésére.+++
Keresztényszociális Műhely vitája 2015 május 07.-én a pápai körlevelek útmutatásairól. Vitaindított tartotta Dr. Nemesszeghy György.
Az 1981-től 2013ig tartó évek alatt kiadott pápai körlevelekben az evangéliumi örömhirdetés új iránya figyelhető meg. Ennek az irányzatnak beteljesedését olvashatjuk Ferenc pápa 2013.11.27.-én közreadott Evangelii Gaudium (Evangélium öröme) körlevelében. Ugyanis Egyházunkban kezdettől fogva az evangelizálás az öröm hirdetése is volt, mert választ adott a méltatlan igazságtalanságokra, és vigaszt nyújtott és nyújt az által, hogy az Evangélium ígérete szerint az igazság mérlege, halálunk után, a túlvilágon helyére fog billeni majd a végítéletkor Ferenc pápa körlevelében azonban a következőket írja: „Az evangélizáció azt jelenti, hogy jelenvalóvá tesszük a világban Isten Országát.” Mivel Isten Országa igazságos, ezért a hit terjesztése együtt kell, hogy járjon az igazságos földi társadalomért való küzdelemmel. Ez minden Isten Országát építő kereszténynek kötelessége. Nem csak a lelkeket kell Isten felé irányítani, hanem az igazságtalan struktúrákat is meg kell változtatni, ha jelenvalóvá kívánjuk tenni Isten Országát. Ez evilági reményt nyújt az igazságtalanul elnyomottaknak és elnyomorítottaknak. Ez olyan örömhír, amely a mi isteni Atyánk jóságából fakad, mert sokkal jobb nekünk és a világnak, ha igazságos társadalomban élhetünk. Erre való törekvést kiolvashatjuk a pápai körlevelekből:
- XIII. Leó Rerum novárum („Új dolgoknak”) körlevél – 1891 május 15, Az igazságos társadalmi rendet elsősorban az ipari munkásság szemszögéből tárgyalja. Első ízben fejti ki a körlevél az Egyház szociális tanítását.
- XI. Pius Quadragesimo anna („Negyvenedik év” ) 1931, május 15, A Rerum novárum 40, évfordulója alkalmából jelent meg. Külön beszél az agrárproletárok hatalmas tömegéről.
- XXIII. János Mater et magistra („Anya és tanító”) körlevél - 1961 májusa 15. A 70. évforduló alkalmából jelent meg. Az igazságos társadalmi rendről már nemcsak egy-egy társadalmon belül beszél, hanem főtémája az igazságos nemzetközi rend, ami nélkül az igazságos belső társadalmi rendet sem lehet megvalósítani.
- XIII. János Pacem in terris („Békét a földön”) körlevél -1963. április 11. Az emberi jogok „Magna Charta-jának nevezhető.
- VI Pál Populárom progressio („A népek fejlődése”) körlevél – 1967 március 16. Az Egyháznak a mai társadalomhoz való küldetéséről szól, a népeknek fejlődésükhöz való joguk alapján.
- VI Pál Octogesima adveniens („Nyolvanadik év eljöttével”) körlevél – 1971. május 14. Felgyorsult az új szemléletváltás. Körlevél már nem elégszik meg a lelkek, az erkölcsök megváltoztatásával, hanem meg kell változtatni a bűnös, és igazságtalan társadalmi struktúrákat is. Ez különleges örömhír a megnyomorított, elnyomott népek és emberek, az ártatlan hajléktalanok számára.
- II. János Pál („Munkát végezve”) körlevél – 1981 szeptember 14. A munka és a munkás méltóságáról beszél. Rámutat a munkás megbecsülésének fontosságára.
- II. János Pál Sollicitudó rei sociális („Szociális dolgok gondak”) körlevél 1987 december 30. Világ kettészakadása igen gazdagokra és igen szegényekre igazságtalan folyamatok következménye. Vissza kell adni azt, amit a bűnös struktúrák világa igazságtalanul és erkölcstelenül elvett.
- II. János Pál Centesimus annus („A századik év”) körlevél - 1991 május 1. Nem fogadható el az az állítás, hogy a létező szocializmus bukása után, a gazdasági szerveződés egyetlen modellje a kapitalizmus. Nem fogadhatók el az emberi kapzsiság, a hatalomvágy, a pénzvilág folyton csak a profitot hajhászó vágyak emberei. Ez már küzdelem az igazságtalan társadalmi rendszerek ellen is.
- A pápai körlevelekről fentiekben elmondottakat Ferenc pápa Evangelii Gaudium („Evangélium öröme”) körlevél – 2012. november 27. az alábbi szavakkal foglalja össze: „ Az igazságért való fáradozás, és az értelem és az akarat megnyitása a jó követelményei iránt legmélyebben az Egyházra tartozik.
Egyház a fenti idézettel társadalmi változtatások igényével lépett fel. Nem csak az egyénnel és annak lelkivilágával foglalkozik már, hanem az egyén társadalmi kapcsolataival is törődik. A bűnös strukturális rendszerek miatt jelentkező nyomor és éhezés, a hajléktalanság szorításában képtelenség, fizikailag lehetetlen lelki életet élni, pedig Jézus Krisztus őértük is meghalt a keresztfán. Ezért az igazságos társadalom ügye az Egyházra és minden keresztényre is tartozik.
Körlevél azonban hozzáteszi a következőket: Az igazságos társadalom megvalósítása nem lehet az Egyház műve, hanem azt a politikának kell megteremteni.
Politikai tevékenységeim közepette, mindig éreztem annak súlyát, hogy halálom napján Isten aszerint fog megítélni, hogy mennyit tudtam tenni a társadalmi igazságosságért. Úgy érzem, hogy egyedül Isten irgalmasságában reménykedhetem.
Dr. Nemesszeghy György