Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/mszfkhu1/public_html/templates/mszfszk/functions.php on line 188

Hogyan neveljen gyermeket egy ellátatlan rokkant?

A kérdés napjainkban nagyon aktuális. A rokkantakra vonatkozó módosított szabályozás ugyanis elfelejtette megemlíteni azt: hogyan neveljen gyermeket egy ellátatlan rokkant? A megyei/helyi szintű önkormányzati rendeletek nem szentelnek külön figyelmet az ellátatlan, rokkant szülőknek, és életkörülményeiknek. Az ellátatlanul hagyott szülők nem mernek hangosan segítséget kérni, félve attól, hogy ha kiderül, a gyermekek után járó ellátásokon kívül nulla forint bevételből élnek napról-napra, akkor az önkormányzat kiemeli tőlük a gyermekeiket. Hiába a nemzetközi egyezmények rendelkezései, miszerint anyagi okokból nem emelhető ki a gyermek a családjából - Magyarországon mindez nem számít. Ha a szülő napi létfenntartási gondokkal küzd, az önkormányzatok berögzült gyakorlata szerint konkrét segítségnyújtás helyett azonnal hatósági gondozásba emelik a gyermeket a tarthatatlan szegénységből.

 

Illetve: hazudok. Ez az állítás ugyanis nem minden önkormányzatra igaz. A fővárosi és a nagyobb vidéki városi önkormányzatok nyújtanak adósságrendezési szolgáltatást, ezzel együtt, ha más módot nem találnak, akkor önkormányzati segélyezés keretén belül segítik a szülőket. A megoldhatatlan probléma ott kezdődik, ahol kisebb, vagy összevont önkormányzatok jelentik a helyi jogalkalmazást. Itt ugyanis igen gyakran szembesül az ember az uram-bátyám viszonyból fakadó álláshely betöltéssel, mert vidéken ez a mai napig töretlen gyakorlat. Ezzel nem is volna semmi baj, amennyiben az ily módon pozícióba helyezett emberke rendelkezne megfelelő szakmai tudással, vagy legalább minimális emberi hozzáállással. Sok helyen azonban ez, és a megfelelő szakmai gyakorlat is hiányzik, és ha a törvény azt mondja: nem lehet érvényes bizottsági határozat nélkül regisztrálni a rokkantat, hát akkor nem vehet részt az önkormányzat segélyezési rendszerében, vagy a közmunka programban sem.

 

Ha tudják regisztrálni, abban az esetben jó, ha havi ellátásként 6 000 forintos jövedelemben részesül aktív korúak ellátásaként (https://www.youtube.com/watch?v=yuN6SZwvtbs&feature=youtu.be). Ez a 6 000 forint nem sok. És az sem mindegy, hogy ezt egy rokkant édesanya a fővárosban, vagy vidéken kaphatja-e meg. Mit jelent családfenntartóként havi 6 000 forintos jövedelemből élni, ha vidéki az ember? Ebből a 6 ezerből talán 1,5 napi élelemszükségletet - szűkösen - fedezni tud. Ha ügyet akar intézni, amely helyben lehetetlen, több tíz kilométert szükséges utaznia, ami azt jelenti: ennyi összegből átlagosan 3 alkalommal tud ügyet intézni, többször nem. Ez, vagy három hivatalos szerv megkeresését jelenti, ha szerencséje van, és arra az egy napra kap időpontot minden szervtől, vagy pedig azt: csak a járási hivatalhoz utazik, több alkalommal. Mert kis falvakban, helyben ügyet intézni nem lehet - hiszen átszervezték a közigazgatást, így a helyi önkormányzatok, kis létszámú falvak esetében már sok mindenre nem illetékesek.

 

Ha kis faluban él az ellátatlan rokkant, azzal is szembesül, hogy a faluban csak alsó tagozatos általános iskola működik, felső tagozatba már több kilométert kell a gyermekének utaznia, mert ha nem, elvonják tőle a családi pótlékot. Nos, a havi 6 000 forintból egy távolsági bérlet megvétele után már nem is marad semmi, és akkor csak az egyik gyermek bérlete került megvásárlásra. ... Hogy miből esznek ezt követően? A családi pótlékból, mert csak az marad, miután a bérlet megvásárlására került. Hogy miből jár a gyermek a törvény által kötelezővé tett úszásra - szintén több tíz kilométer távolságra? Rejtély. Be kell vállalni, hogy a gyermek bukik testnevelésből. ....

 

Ha szerencsés az ellátatlan rokkant, megkaphatja a lakásfenntartási támogatást, 6-10 000 Ft értékben, havonta. Ez talán a villanyszámla kiegyenlítésére elég, a gáz- és a vízszámla 10 ezer fölött van, a szemétszállítás vidéken 4-6 000 Ft. A rezsi tehát a lakásfenntartási támogatással is mindössze talán egy darab számla kiegyenlítésére elegendő, így a tartozás elkezd feltorlódni. 2 hónap hátralék elérése esetében kikapcsolják a lakást a közüzemi szolgáltatásból - ismét egy okkal több a gyermekek hatósági gondozásba emelésére. Ha az ellátatlan rokkant ezen felül még lakáshitellel is rendelkezik, az már hosszabb időszak óta nincs fizetve, várható a szerződés bontása és a végrehajtási eljárás megindítása, ha már jelenleg nincs folyamatban. A gyermekek végleg elvesztik a családjukat ebben az eljárásban, hiszen a végrehajtás egyenes következménye a kilakoltatás.

 

Mindezt azért, mert az önkormányzatok számára csak választható szolgáltatás az adósságrendezés, nem kötelező, így a tartozásai rendezéséhez az ellátatlan rokkant segítséget nem kap. Mindezt azért, mert a helyi önkormányzat sok esetben nem illetékes, a járás nem igazán tud mit kezdeni az ellátatlan rokkanttal, a közgyógyellátáson és a szociális biztosításon kívül, a megye pedig egyáltalán nem illetékes semmiféle segítséget nyújtani. Mert bizony vannak olyan járási hivatalok, ahol nem nyújtják az adósságrendezési szolgáltatást, annak választható jellege miatt.

 

A mai napon közérdekű feljelentést intéztem a Heves Megyei Kormányhivatal főigazgatójához.

A közérdekű feljelentésben firtatom a jogalkotó felelősségét, a jogalkalmazó sokszor szakmai alkalmatlanságán keresztül, egy jósolható társadalmi/szociális katasztrófa bekövetkeztéért, amely elsőként vidéken lesz kézzelfogható.

Miről is van szó?

Az ellátatlan korhatár alatti rokkantakról, akik gyermekeket nevelnek. Ha az egyik szülő ellátatlanul hagyott rokkant, már hatalmas a baj. Ott, ahol mindkét szülő ellátatlan rokkant, még nagyobb. De a legnagyobb baj akkor van, ha az egyedülnevelő szülő ellátatlan rokkant.

 

Ők nem kerülik el a kilakoltatást, hiszen nincs miből a tartozásaikat rendezni. Mert:

- az önkormányzatoknál általában nincs adósságrendezési szolgáltatás

- az ellátatlan rokkant azért ellátatlan, mert nincs érvényes jogerős bizottsági határozata. Ennek okán sem a Munkaügyi Központ, sem az önkormányzat nem tudja a segélyezési rendszerbe regisztrálni

- regisztráció nélkül a közmunka programban sem vehetnek részt

- vannak önkormányzatok, akik még az önkormányzati segélyt, vagy a lakhatási támogatást sem biztosítják az ellátatlanul hagyott rokkantak számára...

stb.

 

Fel kell készülni tehát megye szinten a tömeges hajléktalanná válásra úgy, hogy nincs megfelelő számú anyaotthon, családok átmeneti otthona, vagy hajléktalanszálló.

Ezzel együtt kötelező jelleggel meg kellene tudni előzni a gyermekek tömeges hatósági gondozásba emelését, a szülő/szülők ellátatlanságának következményeként.

Fel kellene tudni készülni a tömeges adósságrendezésre, és az ellátatlan rokkantak és gyermekeik önkormányzat általi - kötelező érvényű - ellátására, megyei szintű, illetve helyi rendeletek megalkotásával, pótolván a jogalkotói mulasztást.

 

A feljelentésem jogcíme: foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés, a jogalkotó által elkövetve, a jogalkalmazó mulasztásaival és esetleges hibáival megspékelve.

 

Az ellátatlan rokkantaknak egy év viszonylatában átlagosan 9 hónap ellátatlansággal kell számolniuk, és ennyi hónapot volna szükséges túlélniük.

 

2014. május 28.

 

Dudás Anna